Mindfulness en meditatieles

 

4 WEEKSE MEDITATIE CURSUS
DINSDAGEN: 11, 18, 25 JUNI EN DINSDAG 2 JULI
19.00-20.00 UUR

 

 

Meditatie is een woord dat in de moderne wereld te pas en onpas wordt gebruikt. Daarom is er zoveel verwarring over hoe je het kunt oefenen. Sommige mensen gebruiken het woord mediteren als ze ergens over willen nadenken of zich bezinnen; anderen gebruiken het om te verwijzen naar dagdromen of fantaseren. Meditatie (dhyana) is echter geen van deze. Wat is meditatie? Meditatie is een precieze techniek om de geest te laten rusten en een bewustzijnsstaat te bereiken die totaal anders is dan de normale waaktoestand. Het is het middel om alle niveaus van onszelf te doorgronden en uiteindelijk het centrum van bewustzijn binnenin te ervaren.

 

In meditatie is de geest helder, ontspannen en innerlijk gefocust. Wanneer je mediteert, ben je volledig wakker en alert, maar je geest is niet gericht op de externe wereld of op de gebeurtenissen om je heen. Meditatie vereist een innerlijke staat die stil en eenpuntig is, zodat de geest stil wordt. Wanneer de geest stil is en je niet meer afleidt, wordt de meditatie dieper.

 

Naar binnen keren
Vanaf onze kindertijd zijn we alleen opgeleid om dingen in de buitenwereld te onderzoeken en te verifiëren. Niemand heeft ons geleerd hoe we naar binnen moeten kijken, om vanbinnen te vinden en om binnenin te verifiëren. Daarom blijven we vreemden voor onszelf, terwijl we anderen proberen te leren kennen. Dit gebrek aan zelfbegrip is een van de belangrijkste redenen waarom onze relaties niet lijken te werken, en waarom verwarring en teleurstelling zo vaak de overhand hebben in ons leven.

 

Het doel van meditatie is om voorbij de geest te gaan en onze essentiële natuur te ervaren - die wordt beschreven als vrede, geluk en gelukzaligheid. Maar zoals iedereen die heeft geprobeerd te mediteren weet, is de geest zelf het grootste obstakel dat tussen ons en dit bewustzijn staat. De geest is ongedisciplineerd en weerbarstig en hij weerstaat alle pogingen om hem te disciplineren of om hem op een bepaald pad te sturen. De geest heeft zijn eigen geest. Dat is de reden waarom veel mensen voor meditatie zitten en alleen fantasieën, dagdromen of hallucinaties ervaren. Ze bereiken nooit de stilte die de echte ervaring van diepe meditatie onderscheidt.

 

Meditatie is een proces waarbij je je volle aandacht geeft aan het object dat je hebt gekozen.

In dit geval kies je er bijvoorbeeld voor om je bewust te zijn van de ademhaling. Sta jezelf toe om je ademhaling op een open en accepterende manier te ervaren. Beoordeel of probeer het niet te controleren of te veranderen. Open jezelf zo volledig dat er uiteindelijk geen onderscheid meer is tussen jou en de ademhaling. In dit proces zullen veel gedachten in je opkomen: "Doe ik dit goed? Wanneer is dit voorbij? Misschien had ik het raam moeten sluiten. Ik ben vergeten een belangrijke mailtje/telefoontje te doen. Mijn nek doet pijn. "Honderden gedachten kunnen voorbij komen en elke gedachte zal een verdere reactie oproepen: een oordeel, een actie, een interesse in het verder nastreven van de gedachte, een poging om van de gedachte af te komen.

Op dit punt, als je je gewoon bewust blijft van dit proces in plaats van te reageren op de gedachte, zul je je bewust worden van hoe rusteloos je geest is.

Maar dat is alleen een probleem als je je identificeert met de geest en reageert op de verschillende gedachten die hij je oplevert. Als je dat doet, word je gevangen in een oneindige wervelwind van rusteloze activiteit. Maar als je gewoon die gedachten observeert wanneer ze zich voordoen, zonder te reageren, of als je reageert en de reactie observeert, dan kunnen ze je niet echt storen. Want, dank eraan - het zijn niet de gedachten die je storen, maar je reactie daarop.

 

 

 

MINDFULNESS METHODE
Meditatie is een zeer gefundeerde en effectieve manier om stress te verlichten en tegelijkertijd zelfbewustzijn te bevorderen. Net zoals er veel verschillende redenen zijn waarom mensen mediteren, zijn er veel verschillende soorten meditatie.

In de lessen bij De Yoga Studio maken we gebruik van mindfulness meditatie.

 

 Deze meditatietechniek, die in het Westen extreem populair is geworden, is gebaseerd op de leer van de Boeddha. Mindfulness-meditatie kan een hulpmiddel zijn om ons te helpen begrijpen hoe onze geest werkt. Deze zelfkennis dient als een basis voor het overwinnen van onvrede, ongeduld, intolerantie en veel van de andere gewoonten die ons ervan weerhouden om een ​​voller, gelukkiger leven te leiden.

 

Er zijn verschillende opeenvolgende stappen:

  • Je realiteit erkennen, beginnen met je lichaam en gedachten bewust te zijn;
  • Observeren van je geest en herkennen van elke gedachte die opkomt zonder deze te beoordelen of te manipuleren;
  • Terugkomend op het object van meditatie, zoals de ademhaling; en
  • Leren rusten en het huidige moment waarderen.

 

 

 

PRAKTISCHE ZAKEN
Les: Vanaf 11 juni, 4 weken op dinsdagen 11, 18, 25 juni en 2 juli, 19.00-20.00 uur
Duur: 1 uur

Docent: onder begeleiding van Paul van Gemert 
Prijs: 37,50 niet leden.
Leden van De Yoga Studio; de lessen zijn onderdeel van je reguliere lidmaatshap.
Wil je naast deze les ook nog een andere yogales volgen en is deze cursus een extra les dan betaal je wel bij.

Deelname aan alle 4 de lessen wordt zeer aanbevolen.

Aanmelden: meld je online aan voor deze 4 weekse cursus