Yoga tijdens zwangerschap

Yoga is een van de beste work-outs (en work-inns) die je kunt doen om fit te blijven tijdens de zwangerschap.

 

Er zijn tegenwoordig veel misverstanden en vooral fabels over yoga tijdens je zwangerschap. Bij De Yoga Studio begeleiden wij al ruim 15 jaar zwangere vrouwen tijdens hun zwangerschap dus we zetten de feiten graag voor je op een rijtje. Er zijn verschillende soorten yoga die je tijdens de zwangerschap kunt doen, dus zwangerschapsyoga is niet je enige optie. 

 

Yoga tijdens de zwangerschap is geschikt voor alle fitnessniveaus, elk lichaamstype en gedurende je gehele zwangerschap (muv het eerste trimester). Ook kan yoga helpen om de ongemakken te verlichten die zich tijdens de zwangerschap voordoen.

 

Hatha yoga (de moeder van alle yogastijlen) is in praktische zin de basis van zwangerschapsyoga. Vanuit deze traditie (die ook de moeder is van Ashtanga Yoga) wordt de adem gezien als datgene wat lichaam en geest verbindt. Bewustwording van de adem verdiept het contact en bewustzijn van je lichaam. Het uitvoeren van rustige bewegingen op het ritme van de ademhaling en rustige ademhalingstechnieken zijn dan ook een essentieel onderdeel van de les.  Zwangerschapsyoga berust op een visie van bewust zwanger zijn, bewust je kind ervaren en op het bewust geboren laten worden van je kind.

 

Yoga (voor zwangeren) kent talloze voordelen zowel lichamelijk, mentaal, emotioneel maar ook op spiritueel en sociaal vlak.

- Lichamelijk: ontwikkelen van kracht, energie, ademhaling, houding, flexibiliteit, voorbereiding en draagt bij aan een betere spijsvertering

 - Geestelijk (mentaal en emotioneel): versterken van innerlijke kracht, concentratie, en acceptatie. Je ontwikkeld een positief zelfbeeld, kunt beter ontspannen, en leert wat je werkelijk voelt en waar je behoefte aan hebt.

 

Er zijn nog veel meer voordelen van yoga (tijdens zwangerschap). Zo helpt het bij klachten als pijn in de onderrug, een betere spijsvertering en doorbloeding en verminderd het stress. Lees hier meer>>>

 

Yoga zweverig?

Nee joh! Het is niet alleen maar puffen op een kussentje of watervallen visualiseren. Zwangerschapsyoga bij De Yoga Studio kenmerkt zich door down to earth oefeningen die erop gericht zijn je vertrouwd te laten raken met je veranderende lichaam. Je leert om (lichamelijk en mentaal) je balans te vinden en te houden en je voor te bereiden op de bevalling en de eerste ontmoeting met je kindje.

 

Focus op kracht ipv lenigheid

Bij de meeste yogalessen voor zwangere vrouwen focussen we juist op het sterker maken van de lichaamsdelen die je tijdens de bevalling nodig hebt, zoals de bekkenbodem, heupen en je core. Flexibiliteit is minder belangrijk dan kracht, omdat je lichaam tijdens de zwangerschap en de bevalling kracht juist hard nodig heeft.

Een andere reden waarom je je niet te veel op flexibiliteit moet richten, is dat je tijdens de zwangerschap het hormoon relaxine aanmaakt. Dit hormoon maakt je gewrichten van nature al losser, in voorbereiding op de bevalling. Je bent dus al flexibeler dan normaal en hebt daarom kracht nodig om blessures te voorkomen.

 

Opbouw les yoga voor zwangeren

- Ontspanningsoefening
- Warming-up
- Staande houdingen
- Zittende houdingen
- Ademhalingstechnieken (pranayama)
- Eindontspanning

 

Wil jij onder begeleiding van een ervaren yogadocent ervaren wat yoga voor je kan betekenen tijdens je zwangerschap?
Dat kan tot ver in je zwangerschap in een van onze reguliere yogalessen. Onze docenten geven je indien nodig aanpassingen voor houdingen en tips zodat jij ook tijdens je zwangerschap veilig en optimaal kunt profiteren en genieten van de yogalessen. Lees voor nog meer tips  over yoga tijdens de zwangerschap.

Toch liever de overstap maken naar een yogales voor zwangeren? Dat kan! Bij De Yoga Studio zijn ook deze lessen onderdeel van je lidmaatschap. We bijven je graag voor, tijdens en na je zwangerschap begeleiden. Deze "Gentle flow" lessen zijn vanaf 01 november te volgen van 19.00-20.00 uur.